90 000 p.m.ē. — Strauji tuvojas liels ledus laikmets. Neviļus starp dažādām dzīvnieku sugām ir sākusies vēl viena titāniska cīņa par globālo pārākumu.
Dominant Species ir spēle, kas abstraktā veidā atveido niecīgu senās vēstures daļu: smagnējo ledus laikmeta iejaukšanos un to, ko tas nozīmē dzīvajām radībām, kas cenšas pielāgoties lēnām mainīgajai zemei.
Katrs spēlētājs uzņemsies vienu no sešām galvenajām dzīvnieku kategorijām — zīdītāju, rāpuļu, putnu, abinieku, zirnekļveidīgo vai kukaiņu lomu. Katrs sāk spēli vairāk vai mazāk dabiskā līdzsvara stāvoklī attiecībā pret otru. Bet tas nebūs ilgs laiks: tā patiešām ir "vislabākā izdzīvošana".
Izmantojot viltīgu bandinieku izvietošanu, spēlētāji centīsies dominēt uz pēc iespējas vairāk dažādu reljefa elementu, lai iegūtu spēcīgus kāršu efektus. Spēlētāji arī vēlēsies pavairot savas individuālās sugas, lai nopelnītu uzvaras punktus savam konkrētajam dzīvniekam. Spēlētājiem šajos centienos tiks palīdzēts, cita starpā veicot specifikācijas, migrācijas un pielāgošanās darbības.
Tas viss galu galā noved pie spēles beigu spēles – pēdējā ledus laikmeta kāpuma –, kur spēlētājs, kurš ir sakrājis visvairāk uzvaras punktu, viņa dzīvnieks tiks kronēts par dominējošo sugu.
Bet kādam labāk ātri kļūt dominējošam, jo kļūst varen auksts...
Spēle
Lielās sešstūra flīzes tiek izmantotas spēles laikā, lai radītu arvien plašāku zemes interpretāciju, kāda tā varēja parādīties pirms tūkstoš gadsimtiem. Mazākās tundras flīzes tiks novietotas virs lielākajām flīzēm, pārvēršot tās par tundru, jo iestājas ledus laikmets.
Cilindriskās darbības bandinieki (jeb "AP") virza spēli. Katrs AP ļaus spēlētājam veikt dažādas darbības, kuras var veikt, piemēram, veidošanu, vides izmaiņas, migrāciju vai apledojumu. Pēc tam, kad plānošanas fāzes laikā AP tiek ievietots darbību displejā, PP izpildes fāzes laikā aktivizēs konkrēto darbību īpašniekam spēlētājam.
Parasti spēlētāji centīsies uzlabot sava dzīvnieka izdzīvošanas spēju, vienlaikus cenšoties kavēt pretinieku izdzīvošanu, cerams, ka pa ceļam savāc vērtīgus uzvaras punktus (vai "VP"). Dažādās kārtis palīdzēs šajos centienos, sniedzot spēlētājiem noderīgas vienreizējas spējas vai iespēju atkārtoti iegūt VP.
Spēles laikā sugas kubi tiks pievienoti, pārvietoti un noņemti no spēlējošajām flīzēm (“zemei”). Elementu diski tiks pievienoti un noņemti gan dzīvniekiem, gan zemei.
Kad spēle beidzas, spēlētāji veiks katras flīzes galīgo punktu skaitu, un pēc tam uzvar spēlētājs, kurš kontrolē dzīvnieku ar lielāko VP.